Hvorfor er en nettside så viktig?:
Min første nettside: Hvorfor, hva og hvordan
Hvorfor lage webside?:
Først, la oss definere hva som menes med en webside. Mange sosiale medier tillater svært utfyllende profiler, selv for firmaer og organisasjoner. Det kan være lett å kalle slike informasjonssider for sin egen webside. Tross alt, så er det en webside med mye informasjon om akkurat deg og din organisasjon.
Men det vi snakker om er et eget webdomene. En side hvor du selv har full kontroll over hva som eksisterer på siden. Et eget domene folk kan lett nå ved å skrive adressen i søkefeltet, hvor du har mulighet til å presentere egen logo hvor som helst, og har mulighet til å legge ut alt det innhold som er relevant for deg og din organisasjon.
Den kreative friheten er grunn god nok til å sette opp egen side. Et godt individuelt design hjelper brukerne å få et klart bilde av hvem du er, og hvordan du velger å presentere deg selv. Men, du får og mulighet til å samkjøre annet innhold du legger ut på andre websider. De aller fleste SoMe aktører har løsninger for å integrere innhold fra spesifikke profiler. Dette gir mulighet for mer innhold på ett sted, noe som lar deg ha en jevnere strøm av mer innhold, og gir brukerne mulighet til å se mer innhold om deg og din organisasjon.
Hva bør websiden inneholde?:
«Content» er en gjenganger av et nøkkelord for webprofiler. Hvis du har hørt vitsen om boligmarkedet hvor de tre viktigste tingene for et bra boligsalg er «location, location, location» vil du forstå hvorfor webprofilens kvalitet går ut på «content, content, content». Uten innhold overlever ikke en webside lenge. Så hva slags innhold bør være på websiden?
Viktigst er at det er relevant innhold. Hva som er relevant er veldig individuelt for hver side. Men en god tommelfinger-regler for relevant innhold er å stille deg selv noen enkle spørsmål. «Er dette noe som målgruppen min leter etter?» «Er dette nyttig verdi for målgruppen min?» og «Er dette viktig informasjon for eller om min organisasjon?»
Generelt kan innhold deles i to hovedkategorier. Evig-grønt, og midlertidig. Noe innhold er alltid relevant, og selv år etter at det er lagt ut vil innholdet trekke interesse. Dette er evig-grønt innhold. Det kan være alt fra informasjon om organisasjonen, hvilke lokasjoner som eksisterer, eller blogg innlegg og historier.
Midlertidig innhold derimot er «klart» tidsbegrenset. Enten fordi verdien av innholdet er definert til en spesifikk periode. Et før-jul salg er ikke lenger relevant etter Julaften. Eller fordi den behandler et emne som kun har midlertidig oppmerksomhet, men som i det lange løp ikke er direkte relevant til det daglige liv. Tenk trender.
Det er mye som går inn i innholdsproduksjon, men du trenger ikke en lang utdannelse for å forstå de viktige grunnprinsippene. Det viktige med godt innhold er å ha en god blanding. Midlertidige trender trekker oppmerksomhet, men det er evig-grønt innhold folk kommer tilbake til.
Det er og viktig med godt visuelt design av innholdet. Igjen, for å ta ut nøkkelpunktene i et stort og komplisert felt. Designet bør være gjennomført. Knyttet opp til den visuelle profilen som brukes ellers, og lett å bruke.
Men viktigst av alt når det gjelder innhold. Sørg for at det er ditt. Dette er din webside, så bruk muligheten til å presentere deg og din organisasjon.
Hvordan lage en webside?:
Så vi vet hvorfor du bør lage en webside, og viktigheten av godt innhold. Men hvordan går du frem for å lage en webside? Heldigvis er det mange forskjellige verktøy som hjelper deg med akkurat dette punktet. Det tekniske avhenger av løsningen, Men du trenger ikke være ekspert på HTML og CSS for å lage en god webside. Bestem deg for et domene, en nettverksaddresse som er unik og som er lett for folk flest å huske. Sketsj websiden ut så du har en ide om hvordan den kan navigeres og hvordan den skal se ut. Bestem deg for hva slags innhold som er relevant, og hva slags innhold som er mulig å produsere. Alt dette forarbeidet kan gjøres uten å skrive en eneste linje kode.
Når så tiden er inne for å lage en webside vil du ha en slagplan. Denne kan enten gies til noen ansatt spesifikt for å ha ansvar for siden, eller så kan du ta i bruk løsninger som webflow, wordpress eller lignendeman som er enkelt å bruke selv for de som ikke kan programmere.
Skrevet av Dani Forstrønen