Webflow er en populær plattform for å lage nettsider, kjent for brukervennlige grensesnitt og fleksible designmuligheter. Men når det gjelder søkemotoroptimalisering (SEO), er det viktig å forstå hvordan du kan bruke Webflows tekniske verktøy for å sikre at nettsiden din rangerer høyt på Google og andre søkemotorer. Her er en guide til teknisk SEO på Webflow.
1. Oppsett av riktig URL-struktur
En ren og konsistent URL-struktur gjør det lettere for søkemotorer å indeksere innholdet ditt. Webflow lar deg tilpasse URL-er for hver side:
- Bruk korte og beskrivende URL-er (f.eks. dittdomene.no/tjenester i stedet for dittdomene.no/page-1).
- Hold deg til små bokstaver og bindestrek som skilletegn.
- Sjekk URL når du oppretter en ny side i Webflow at du gir siden et beskrivende navn og dermed at URL-ene følger dette mønsteret.
2. Optimalisering av meta-tags
Meta-tags gir søkemotorer informasjon om innholdet på nettsiden. I Webflow kan du enkelt tilpasse dette:
- Tittel (Title Tag).
Hold titlene korte (50-60 tegn) og relevante, og inkluder primærsøkeordet ditt. - Meta-beskrivelse
Skriv en beskrivelse som frister brukeren til å klikke. Meta-beskrivelsen kan være opptil 155 tegn. - Webflow gir deg muligheten til å redigere disse per side, i innstillingene fra Sidevelgeren.
3. Implementering av strukturert data (schema markup)
Strukturert data hjelper søkemotorer med å forstå innholdet på nettsiden din. Selv om Webflow ikke har innebygd støtte for schema markup, kan du legge til tilpasset kode i «Custom Code»-seksjonen for å implementere dette.
Eksempel på JSON-LD for en bloggpost:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "BlogPosting",
"headline": "Hvordan mestre teknisk SEO på Webflow",
"author": "Michelle",
"datePublished": "2025-01-16",
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": "Link Utvikling"
}
}
</script>
Legg denne koden inn på siden din for å markere blogginnlegget.
Mer informasjon: https://webflow.com/blog/schema-markup
4. Hastighetsoptimalisering
Nettsidehastighet er en viktig rangeringsfaktor, og Webflow gir flere muligheter for å forbedre lastetid:
- Optimaliser bilder.
Bruk Webflows innebygde verktøy for bildekomprimering til AVIF eller WebP filer. Dette gjør du ved å utvide bilde-fanen i editoren, marker bildene du ønsker, og trykk “Compress”. - Fjern ubrukte klasser.
For å minimere størrelsen på nettsiden, er det viktig å fjerne klasser som du ikke lengre bruker, eller opprettet med et uhell. Klikk på de tre dråpene i venstre meny, klikk på kostebrettet oppe til høyre og slett ubrukte klasser. - Unngå Div Block 32, Div Block 34 osv
Når du redigerer eller oppretter elementer på nettsiden, prøv å unngå å lage nye klasser hvis du kan bruke allerede eksisterende klasser. Dersom du oppretter nye klasser, prøv å gi dem beskrivende navn slik at du ikke ender opp med Div Block 32, Div Block 34 og en hel rekke med andre elementer som er vanskelig å avgjøre bruksområdet til. - Minifiser CSS og JavaScript.
Gå til «Hosting»-innstillinger og aktiver minifisering av CSS og JS.
5. Bruk av 301-redirects
Hvis du omorganiserer innholdet ditt, kan 301-redirects hjelpe deg med å unngå brutte lenker og tap av SEO-verdi. I Webflow kan du sette opp redirects direkte fra «Settings» under fanen «Hosting».
Dette kan gjøres ved å gå til Site settings > Publishing > 301 redirects
6. Mobilvennlig side
Søkemotorer prioriterer mobiloptimaliserte nettsider. Webflow tilbyr responsivt design som standard, men du bør sjekke at alle elementer fungerer godt på små skjermer:
- Test nettsiden med PageSpeed Insights tool
- Unngå bruk av tunge elementer som kan senke lastetiden på mobilen.
7. Riktig rekkefølge for overskrifter (H1, H2, H3 osv.)
Overskriftene på nettsiden din bør være strukturert logisk for å gi søkemotorer og brukere en tydelig forståelse av innholdet:
- Bruk kun én H1 per side for å indikere hovedtemaet. La denne være relativt kort og beskrivende for den siden.
- Underoverskrifter (H2, H3, osv.) skal organiseres hierarkisk, slik at H2 brukes til hovedseksjoner, og H3 til underpunkter.
- Ikke hopp over nivåer (å gå direkte fra H1 til H3 kan forvirre søkemotorene).
I Webflow kan du enkelt tildele riktig overskriftsnivå til hver tekstboks i designpanelet.
8. Optimalisering av innhold
Innholdet på nettsiden må være relevant, verdifullt og søkeordoptimalisert:
- Søkeord: Finn søkeord som beskriver produktet/tjenesten din godt og ranger dem etter høyt søkevolum og lav konkurranse.
- Titler og metabeskrivelser: Hver side på nettsiden må ha en unik og lesbar tittel, samt en metabeskrivelse som inneholder søkeordene du ønsker treff for. Tittelen bør være maksimalt 580 pixel og metabeskrivelsen 1000 pixel.
- Overskrifter: Bruk overskrifter for å strukturere innholdet. H1 bør inneholde det primære søkeordet.
- Tekstinnhold: Skriv innhold som leseren kan forvente å finne på din nettside. Vær konkret og tydelig i formidlingen av ditt budskap. Unngå overbruk av søkeord.
- Multimedia: Bruk bilder, videoer og infografikk for å gjøre innholdet mer engasjerende. Husk å optimalisere bildenes filnavn og alt-tekst.
Vi ønsker deg lykke til med ditt SEO arbeid, og husk - står du fast kan du alltids Linke opp med oss så hjelper vi deg.