Hva er UX og UI, hva er forskjellen, og hvorfor er begge viktige?
Hva er i et navn? Det vi kaller brukeropplevelse, under et hvilket som helst annet navn, kan være like uforståelig. De aller fleste yrker utvikler sin egen sjargong for å forenkle kommunikasjon. Forkortelser, fraser, idiomer. Ofte kan det være behov for en egen ordbok bare for å forstå hva en del av firmaet forsøker å si den andre delen. Som når vi snakker om forskjellen på UI (User Interface) og UX (User eXperience). Selv om du vet hva forkortelsene står for, kan det være vanskelig å skjønne nøyaktig hva forskjellen er. Så la oss begynne med å definere nøyaktig hva ordene innebærer - les vår korte guide.
User Experience:
Så. Hva er UX? I en setning. Hele kundereisen fra start til slutt, og alle aspekter ved kundens opplevelse. Men hvis vi kunne oppsummere alt i en setning ville det ikke være behov for advokater. Språk er vanskelig, og det ligger mye usagt i setningen, så la oss forsøke å pakke den ut.
Først og fremst, selv om begge begrepene er tett knyttet opp mot digitale flater og løsninger, så kan kundereisen innebære fysiske møtepunkter og objekter. Ja, hvis stillingsteksten ber om en UX designer er det nok snakk om arbeid med websider, applikasjoner, og andre digitale flater. Men en god UX designer forstår at kundereisen kan fortsette ut fra mobilen og inn i virkeligheten. La oss si at jeg er sulten, og ønsker å bestille mat fra en app. Jeg går gjennom løsningen, finner det jeg vil ha, bestiller og betaler. Men kundereisen er ikke over før jeg faktisk får maten i hendene. Det at jeg må besøke restauranten og plukke opp maten er en del av denne totale opplevelsen.
Så UX er ikke programmering, lingvistisk mestring eller estetisk design, selv om dette er viktige elementer for god UX. God UX er en kognitiv vitenskap. Det vil si, teknikker og teori som fokuserer på hvordan kundene tenker, føler og prosesserer informasjon.
User Interface:
Vi prøver igjen med å definere UI i en setning. Brukergrensesnittet er interaksjonen som lar bruker interagere med programvare. Det virker vel enkelt nok. Farger og design for å hjelpe bruker med å prosessere informasjon... og det virker ganske kjent. Så la oss dykke dypere igjen.
Med UI er det lett å tenke på farger, form, funksjoner, finne synonymer på f for en tekstuell lekenhet. Konsepter som beveger seg langt utenom den digitale sfæren som UI tilhører. Og riktignok er mye av psykologien og teorien fra mer fysiske medium fortsatt viktig for god UI. Men når vi snakker om UI, så er det fokusert spesifikt på digitale overflater.
UI blir da all denne kreative kunnskapen, sett gjennom en linse av digital teori. Et snevrere fokus på hvordan fargekomposisjoner endrer seg ved bruk på en digital overflate. På hvilke muligheter som eksisterer når lyd, bilder og bevegelse kan kombineres på måter som ikke er mulig med TV. Og viktigst av alt. Hvordan designets funksjoner kan best kommunisere til brukeren hva de kan gjøre, og hvordan de kan nå målene sine.
Hva er forskjellen?:
En god UX gjør kundereisen enkel og behagelig fra start til slutt, mens god UI hjelper kunden å ikke gå seg vill i løpet av prosessen. Godt design er ikke nok til å stoppe frafall hvis en bruker må gjennom mange websider for å fullføre konverteringen, og uten god UI kan brukeren ende opp med å gå gjennom samme side igjen og igjen uten å finne veien videre.
Hvis det er behov for en allegori for hva forskjellen er, så tenk på UI som et kart, og UX som terrenget. God UI hjelper deg med å navigere terrenget, og gir deg oversikten du trenger for å planlegge den beste ruten for å oppnå det du ønsker. Mens god UX sørger for at veien er lett å gå, uten unødvendige sidesprang.
UX og UI er knyttet tett sammen, og begge har et viktig ansvar for å gjøre en web løsning så bra som den kan få bli. De bygger opp løsninger fra hver sin vinkel, og krever forskjellige tankesett for den aller beste effekten.
Så neste gang du opplever at en kampanje ikke bringer inn de forventede resultatene, tenk nøye gjennom om problemet er at kunden ikke forstår brukergrensesnittet, eller om de har en negativ erfaring med prosessen. Forskjellige problemer, forskjellige løsninger. Men et sluttresultat av gode opplevelser.
Ta kontakt med oss dersom du er interessert i å se hva vi kan gjøre for deg i dine designprosesser!
Skrevet av
Dani-Andrè Forstrønen