Konsept

Hva er gamfication og hva kan det brukes til?

Kort gjennomgang av Gamification og hvordan ta det i bruk.

Gamification

Hva er det egentlig?

Gamification er en prosess hvor det tas i bruk spillmekanikk som poeng, belønninger og utfordringer for å motivere og engasjere i folk i kontekster som ikke er spillrelaterte. Konseptet har fått mye oppmerksomhet de siste årene, spesielt i nærings- og utdanningssektoren, hvor gamification har blitt brukt til å integrere spill-lignende funksjoner i aktiviteter i den virkelige verden. 

Øke motivasjon

Ved å bruke gamification som et element i aktiviteter, er målet å gjøre dem morsommere, interaktive og mer meningsfylte. Den utbredte bruken av digitale enheter har gjort teknologien mer tilgjengelig og virkningsfull, og man finner i dag gamification i ulike former, som for eksempel mobilapper, nettsider og sosiale medier. Forskning viser at gamification integrert i digitale opplæringssystemer på en arbeidsplass kan øke engasjement med opp til 50%, forbedre læringsutbyttet med opp til 20%, og booste ansattes motivasjon opp til 90%.

Teknologien bak gamification er stadig voksende, og det finnes et bredt spekter av potensielle nye bruksområder. Blant annet vil spill-elementer ha stort potensial innenfor helse og velvære, hvor det kan brukes til å motivere folk til å ta bedre vare på helsen sin gjennom oppmuntring til daglig mosjon. Eksempler på dette har vi allerede sett gjennom apper som “Zombies, run!” og “Fitbit”.

I utdanning, arbeid og markedsføring

I utdanning kan gamification brukes til å gjøre læring mer engasjerende for studenter, ved å implementere spillmekanismer som poeng, nivåer og virtuelle belønninger. Dette kan bidra til å motivere studenter til å jobbe enda hardere, samt bidra til økt læring. Spill-elementer kan også tas i bruk i større grad på arbeidsplassen, hvor oppnådde mål kan bli belønnet gjennom poengsystemer, eller spillopplevelser kan trene ansatte til å tilegne seg nye ferdigheter. Gamification kan brukes i markedsføring for å øke engasjement rundt en ny merkevare. Det kan også brukes for å øke miljøbevissthet, eller oppnå en sosial endring, ved å belønne folk til å ta bærekraftige valg.

Vår bruk av gamification

Det er ikke bare i de ovennevnte sammenhengene at gamification kan brukes som motivasjonsfaktor. Teamet i Link Utvikling har lenge forsket på, og utviklet, tjenester hvor gamification er et sentralt element. Plattformen vår, Kulturjakten, tar i bruk spill-elementer for å gjøre kulturformidling morsommere, mer tilgjengelig og mer engasjerende. Plattformen tilbyr et poengsystem, integrert skritteller, quiz og et scoreboard. På denne måten blir opplevelsen av å besøke kulturminner omgjort til et spill, der man konkurrerer mot seg selv og andre for å oppnå de høyeste poengsummene - alt samtidig som man får en økt kunnskap rundt den lokale kulturen!

Gamification kan brukes i mange ulike sammenhenger, og bidrar til å øke engasjement, motivasjon og læring. Ettersom at vi er i en tid hvor teknologien utvikler seg svært raskt, vil vi sannsynligvis se enda flere spennende bruksområder for gamification i framtiden!

Om du vil høre mer om gamification og hvordan vi tar det i bruk er det bare å ta kontakt.

Skrevet av Une Newermann og Mia Torp Nielsen

Andre artikler

Coockiebanner