Retailvirksomhet på nett er en av de mest populære bransjene for gründere, men det er også en av de mest konkurranseutsatte. Dette betyr at du bør ha et best mulig fundament for drømmen din dersom du ønsker å oppnå suksess. I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på noen viktige punkter som kan avgjøre om din butikk blir en del av statistikken eller ikke.
Det er nemlig slik at mer enn 70% av alle virksomheter som etableres i dag, er langt ned igjen innen 5 år. Du bør derfor gi bedriften din et best mulig utgangspunkt, noe vi tror disse punktene kan hjelpe deg med.
Vi har allerede nevnt det, men retail virksomhet er ekstremt konkurransepreget. Dette betyr at du tidlig bør finne din nisje før du satser for bredt. Dette er en av feilene vi ser oftest når nettbutikker ikke oppnår suksess. Store og veletablerte selskaper har ikke bare et bredt utvalg, men de konkurrerer også med et navn og et omdømme som nyetablerte virksomheter ikke kan konkurrere mot. Velg derfor nisjen din med omhu, og tilpass dermed tålmodigheten din opp mot størrelsen av hvem du konkurrerer mot.
For at en nettbutikk skal oppnå suksess, så er det viktig at den har klare mål å arbeide mot. Imidlertid er en god forretningsplan noe av det vanligste gründere glemmer. Straks du har funnet din nisje og målgruppe bør du derfor starte på en forretningsplan. Her mener vi ikke at du skal finne svar på alle spørsmålene om å drive en virksomhet, men heller at du danner et godt grunnlag for videre suksess. Dersom du synes det er vanskelig å utarbeide en slik plan, har vi samlet noen veiledende spørsmål nedenfor.
Når du har funnet din nisje og laget en god forretningsplan, så er det på tide å stifte selskapet ditt. Følgende spørsmål bør være besvart før papirene sendes inn til Brønnøysundregisteret:
I de fleste tilfeller hvor du har til hensikt å ansatte andre vil vi anbefale at du benytter deg av et tradisjonelt aksjeselskap (AS). Det er denne organisasjonsformen som er best egnet for skalerbare virksomheter, men det er også den som gir deg som gründer best beskyttelse.
God kontroll på økonomien er viktig i alle virksomheter, men spesielt viktig for deg som driver innen retail. Dette skyldes at det ofte er små marginer å overleve på, men også at man gjerne har store volum i form av antall transaksjoner. Derfor vil det være avgjørende at man finner et godt kassasystem. Et fremtidsrettet POS-system som tilbyr fleksible løsninger for både fysiske og digitale utsalgssteder er noe du bør se etter, da det betyr at du enkelt kan bruke det samme kassasystemet uansett hvor du ønsker å selge produktene dine.
Etter nøye planlegging så kan du starte. Er du fortsatt usikker gjennom planleggingen men ønsker å komme fortest mulig i gang uten risiko, så kan du heldigvis teste deg frem med gratis nettbutikkløsninger om du er usikker på design og løsning.
Det kan være flere spennende aspekter ved det å starte din egen butikk, men det krever god planlegging og verktøy for å oppnå suksess. Derfor har vi sett nærmere på fem tips som kan gjøre det lettere å starte en suksessfull butikk, uansett om du ønsker å selge produkter ved hjelp av fysisk utsalg eller nettbutikk. Vi har også sett nærmere på noen punkter som omhandler hvor viktig det er med de riktige løsningene på bakend av butikken din. Husk at brukervennlighet er like viktig for deg som bruker systemet, som for kundene dine som ønsker å kjøpe et produkt i nettbutikken din.
Vi i Link Utvikling kan hjelpe deg på veien, ta kontakt med oss for en hyggelig prat!